Budownictwo ceglane ma swój urok, szczególnie jeśli dotyczy budynków starych dworców kolejowych. Nierzadko zaprojektowane przez sławnych architektów, bogato zdobione na zewnątrz, a wewnątrz wykończone np. sztukateriami, wszystkie te budynki charakteryzowały się wielkim kunsztem wykonania, świadczącym o wysokich kwalifikacjach ówczesnych murarzy. Wiele z nich jest już wyremontowanych, ale niektóre dopiero teraz doczekały się swojej kolejki.
Pochodzący z 1888 roku dworzec w Dąbrowie Górniczej, na
dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie prawdziwą metamorfozę z
poszanowaniem dla jego historycznego charakteru. Znajdujące się na elewacji
cegły, fryzy i inne detale architektoniczne zostaną wyczyszczone i uzupełnione. Odtworzone – na
wzór historycznych – będą stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe, a
efekt podkreśli nowa iluminacja obiektu. Zmieni się także wnętrze budynku.
Przywrócona zostanie obsługa podróżnych. Projekt przewiduje także
zagospodarowanie terenu wokół dworca. W sąsiedztwie parkingu powstaną suche
ogrody deszczowe o powierzchni 256 m kw. złożone z około 2500 roślin. Ich
głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe
uwalnianie jej do gleby.
Jako adepci zawodu technik budownictwa na podbudowie murarza - tynkarza, jesteśmy szczególnie zainteresowani takimi perełkami architektonicznymi. Skierowanie uwagi społeczności na ważność działań w zakresie ratowania naszego dziedzictwa kulturowego, niewątpliwie podnosi rangę naszego zawodu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Wpisz komentarz ...